DietaJedzenie

Indeks glikemiczny a dieta

warzywa
599odsłon

Diety oparte o indeks glikemicznym przyczyniają się do zrzucenia nadmiernych kilogramów oraz walki o zdrowie. Pozwalają na prawidłowe funkcjonowanie organizmu, dzięki kontrolowaniu poziomu cukru we krwi. Wiedza o indeksie glikemicznym w produktach pozwala na komponowanie prozdrowotnych posiłków. Długotrwałe spożywanie posiłków z wysokim IG może doprowadzić do szeregu problemów zdrowotnych.

Co to jest indeks glikemiczny?

Indeks glikemiczny informuje o gwałtowności wzrostu poziomu glukozy we krwi po spożyciu posiłku. Wskaźnik dotyczy tylko węglowodanów, gdyż tłuszcze i białka nie przyczyniają się do wystrzału glukozy. Węglowodany pomimo równej zawartości cukru miewają odmienny wpływ na glikemię. Przyjmuje się, że IG dla glukozy wynosi 100. Produkty o niskim IG mają miernik mniejszy niż 55%. Średni IG należy do wartości procentowych w przedziale 55-70. Natomiast duży indeks glikemiczny zawierają produkty większe niż 70% IG.

Od czego zależy indeks glikemiczny?

Poprzez indeks glikemiczny można sklasyfikować produkty żywnościowe ze względu na stężenie glukozy we krwi. IG owoców zależy od ich stopnia dojrzałości, zawartości cukru, jak i wody. Z kolei IG nasion jest uzależniony od gatunku rośliny, a także postaci, w jakiej jest jedzone. Bardzo duży wpływ na wartość miernika ma obróbka cieplna produktu. Produkty surowe zawierają znacznie mniejszy IG niż ich odpowiednik poddany gotowaniu, czy smażeniu. Przykładowo IG surowej marchwi wynosi 30, z kolei ugotowanej 60. Kolejnym czynnikiem wpływającym na poziom miernika jest mechaniczne rozdrabnianie posiłku, takie jak tarcie, czy krojenie. 

Zobacz również:  Zalety diety wegańskiej

Indeks glikemiczny a zdrowa dieta

Szczególnie osoby chore na cukrzycę kontrolują poziom cukru we krwi po każdym posiłku. W trosce o swoje zdrowie powinni robić to wszyscy. Znajomość grup produktowych o określonym indeksie glikemicznym ułatwia tworzenie jadłospisu. W Internecie znajdziemy opracowane tabele z wyszczególnioną wartością IG każdego produktu. 

Produkty o wysokim IG powodują gwałtowny wzrost cukru we krwi. Powodują gromadzenie się tkanki tłuszczowej, mogą przyczyniać się do powstawania licznych chorób oraz zaburzeń snu. Wysoką wartość indeksu glikemicznego zawiera:

  • bagietka
  • arbuz
  • płatki kukurydziane
  • dynia
  • chipsy i frytki
  • żelki

Produkty o niskim IG są prozdrowotne, w głównej mierze to właśnie ta żywność powinna być spożywana w każdym posiłku. Zalecane są szczególnie osobom dbającym o szczupłą sylwetkę, ale też i o swoje zdrowie. Niską wartość indeksu glikemicznego zawierają:

  • orzechy oraz nasiona
  • warzywa (surowe)
  • owoce, takie jak: agrest, czereśnie, grejpfrut
  • chudy twaróg i mleko

Źródło: https://www.planetafit.pl/indeks-glikemiczny-co-to-jest-i-jak-stosowac-go-w-diecie/

Zostaw odpowiedź

livefree.pl
Autor nad autorami. Tajemniczy i mądry. Przeszedł już niejedno i ma ogromny bagaż doświadczeń, którymi chce dzielić się tutaj na portalu.